חפש בקטלוג

רבעון ברזל לסקופ - רשמה רווח תפעולי של 50 מ' ש

גלובס - אורי שוסטר - 07.11.2006

לפני פחות מחודש הציב שמואל שילה יעד חדש לחברת סקופ, יבואנית ומשווקת חומרי גלם בענף המתכות שבבעלותו ובניהולו: "להגיע בתוך 3-4 שנים מהיום למכירות של 1.5 מיליארד שקל". לכאורה, מדובר ביעד שהוא לכל הפחות שאפתני מאוד, לאחר שאת שנת 2005 כולה סיימה סקופ עם מחזור כולל של 604 מיליון שקל.

ובכל זאת, שילה לא דיבר באוויר; תוצאותיה הכספיות של סקופ ברבעון השלישי של 2006 מציירות חברה במגמת צמיחה ברורה. הן מעידות על שיפור בכל אחד מהפרמטרים החשובים ומרמזות כי בתום השנה הנוכחית עשויה סקופ לעקוף אף את רף מיליארד השקל במכירות. ואם כך, היעד של שילה בהחלט רציונלי.

את הרבעון השלישי סיימה במחזור כולל של 274.8 מיליון שקל, גידול משמעותי ביותר של 80% לעומת הרבעון המקביל. את עיקר הצמיחה ניתן לייחס להחלטת החברה, לפיה השוק הבינלאומי יהווה את המנוף לקפיצת המדרגה העתידית. מאז תחילת השנה, הגיעו המכירות מחוץ לגבולות ישראל לרמה של 35% מסך המחזור כולו, והסתכמו ב-261.4 מיליון שקל. ההכנסות הגיעו בעיקר מארה"ב ואירופה, והחל מהרבעונים הבאים תציג מספרים גם מפעילותה בסין.

ואולם, בחברה לא נחים על זרי הדפנה. "הנהלת החברה הציבה לעצמה מטרה, להגדיל בשנים הקרובות את מכירות סקופ והחברות הבנות בחו"ל ליותר מ-50% ממכירות החברה במאוחד", נאמר בדו"ח הדירקטוריון, מה שמצריך גידול שנתי של 20%-25%.

הרווח הגולמי של סקופ זינק פי 2 ברבעון והסתכם ב-89.1 מיליון שקל. על אף גידול משמעותי בהוצאות המכירה והשיווק, בשל הרחבת הפעילות, הרווח התפעולי הסתכם ב-50 מיליון שקל. יצוין כי אם ניקח את הרבעון כמייצג, הרי שהחברה רושמת רווח תפעולי של 200 מיליון שקל בשנה. אולם שוויה נכון להיום עומד על כ-180 מיליון דולר, כך שהיא למעשה נסחרת במכפיל נמוך.

השורה התחתונה מעידה על זינוק של 160% ברווח הנקי לרמה של 28.4 מיליון שקל. הגידול בהיקף הפעילות הביא לעלייה במלאי ובמספר הלקוחות, ויחד עם העלייה ברווח הותיר את התזרים השוטף "על האפס". הרווח בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה כמעט והוכפל, והוא עומד על 62.4 מיליון שקל.

"אנו שמחים להציג רבעון שיא בפעילות החברה, שנובע בעיקרו מגידול אורגני ברוב תחומי הפעילות ומהתרחבות הפעילות הבינלאומית שלנו", אמר שילה. "לצד הגידול המתמשך בפעילות המקומית, הנהלת החברה רואה בפעילות הבינלאומית את מנוע הצמיחה העיקרי בשנים הקרובות. לפיכך, אנו ממשיכים לבחון מדינות ושווקים נוספים, ללא כל פגיעה בהיקפי הפעילות המקומית, ובוחנים גם כניסה למגזרים חדשים. תחום הזורמים, אשר מהווה אחוז מזערי מהיקף הפעילות שלנו, צפוי לגדול ולתפוס נפח משמעותי יותר מהמכירות בישראל בשנת 2007".

ישי דוידי, מקרן פימי, ידוע בחוש הריח הרגיש שלו לעסקים בעלי פוטנציאל בשוק העולמי, ולכן הזרים 157 מיליון שקל לסקופ בתמורה לרבע מהון המניות. ההקצאה נעשתה לפי מחיר של 53.5 שקל למניה, וכיום המניה נסחרת סביב 80 שקל, מכאן שבתוך שבעה חודשים הרוויחה פימי כ-78 מיליון שקל על הנייר. דוידי אומר היום, כי "הפוטנציאל בסקופ מאוד גבוה", ומוסיף "אני מאמין כי ההנהלה תוביל את החברה לפעילות ברמה אחרת לגמרי, על ידי הרחבת הפעילות הקיימת בחו"ל וכן בשווקים מתפתחים". גם קבוצת מגדל הרוויחה מהשיפור בעסקי סקופ. הקבוצה, שהשקיעה במארס האחרון 30 מיליון שקל בחברה לפי מחיר של 55 שקל למניה, גרפה תשואה של למעלה מ-50% על הנייר במהלך שמונה חודשים בלבד.