חפש בקטלוג

המניה השבועית: סקופ

כלכליסט - נעמה סיקולר - 10.02.2009

חברת המתכות סקופ תציין השנה 17 שנות פעילות בבורסה של תל אביב, שמרביתן היו מוצלחות מאוד. לאורך השנים הצליחה ספקית המתכות לתפוס מקום של כבוד בתודעת משקיעי שוק ההון, שראו בה את אחת החברות המצליחות והרווחיות בבורסה.

כניסתה של קרן פימי (המחזיקה היום ב־30% מהמניות) כשותפה בחברה בתקופה שבה עלו גם תוכניות להנפקת הפעילות של החברה בבורסת נאסד"ק בארצות הברית, העלתה את קרנה של סקופ בעיני המשקיעים שהזניקו את שווייה, והיא אף החלה להגדיל את פעילותה בשוקי חו"ל.  

אולם, תמונת המציאות הוורודה התערערה עם פרוץ משבר האשראי בשוקי העולם, והגעתו לחופי ישראל. כחברה שמספקת מתכות בעיקר למפעלי תעשייה (ובשוליים, גם לקבלנים פרטיים), חוג לקוחות שנפגע מאוד מהמשבר, נאלצה סקופ לבצע שינויים בפעילות שלה. כאשר ברקע הירידה במחיר המתכות, הצטברות המלאי במחסניה בשל הירידה בביקוש ודחיית ההנפקה בנאסד"ק בשל המצב הקשה בשווקים, לאחרונה הצטרפה גם בשורה סמלית יותר: בעדכון המדדים האחרון בבורסה נדחקה סקופ, לראשונה זה שנים, ממקומה במדד ת"א־100 למדד מניות היתר.

"נושא הסחירות חשוב לנו"

חברות גדולות מאיתנו נכנסו למדד ת"א־100, אך גם סקופ ראויה להיות שם", אומר המנכ"ל ובעל השליטה בחברה שמואל שילה. "לאורך השנים נושא הסחירות של המניה היה חשוב לנו, וניסינו לחזק את ההיבט הזה בכל דרך: הכנסנו גופים מוסדיים כשותפים בחברה, יצאנו לפעילות בחו"ל ועם הזמן באמת קיבלנו מעמד. ראיה לכך ניתן לראות בהיקף מחזור המסחר היומי הממוצע של המניה שלנו, שעומד על 600 אלף שקל, בממוצע בשלושת החודשים האחרונים. עם זאת, אנחנו חברה מהעולם הישן - עולם התעשייה המסורתית - והיום צצות אופנות אחרות. אני מקווה ומאמין שיום אחד נחזור למה שהיינו".

ואמנם, מתחילת השנה חל תיקון מסוים במחיר המניה, שהוסיפה לערכה 71% מאז ינואר, אולם חדשות משמעותיות לא נרשמו. "הבורסה עברה 'אובר שוטינג', כלומר הירידות היו מוגזמות, אבל בסוף של דבר המצב יתאזן. אלה הם כוחות השוק", אומר שילה. "כמו כן, מתרחש היום 'אובר שוטינג' גם בשוק האג"ח. הרי לא כל החברות שנסחרות בתשואות גבוהות יגיעו למצב שבו לא יוכלו להחזיר את חובותיהן - לא צריך ליצור דרמה מוגזמת", הוא אומר.

כאמור, סקופ עוסקת ביבוא ושיווק מוצרים וחומרי גלם בענף המתכות. לחברה יש 4,500 לקוחות הרוכשים ממנה אלומיניום, פלדה, נירוסטה ועוד סוגים שונים של מתכות, הנמכרים בצורה של 80 אלף פריטי מדף שונים, בהם פחים, גלילים, צינורות, ברגים ואביזרי צנרת. המלאי הגדול של החברה מאפשר לה לספק ללקוחות את הזמנתם בתוך 24 שעות בלבד. מודל פעילות זה מאפיין בארבע השנים האחרונות גם את פעילותה בארה"ב, צ'כיה ורומניה.

עם זאת, המלאי הגדול שמחזיקה החברה עומד לעתים בעוכריה, בעיקר בימים של ירידות מחירים וביקושים נמוכים. בדו"חות הרבעון השלישי של 2008 דיווחה סקופ כי הירידה המהותית שרשמו מחירי המתכות בעולם השפיעה על חלק ממחירי המכירה של מוצריה, מה שעשוי לגרום לה להפסדים של 15–19 מיליון שקל, אם ימומשו במחירי המכירה הקיימים.

אם זה המצב, למה אתם לא מקצצים בהיקף המלאי?
"אנחנו מנסים לקצץ, אבל גם חייבים לשמור על רמת שירות גבוהה ללקוחות. אנחנו כמו סופר למתכות, וכאשר לקוח בא לסופר, הוא רוצה לקבל את כל מגוון המוצרים ללא חורים במלאי. מאז חודש אוקטובר חלה ירידה במחירים, ומאז אנחנו משתדלים שלא לחדש את המלאי, אלא למכור קודם כל את מה שאנו מחזיקים בקנה".

התמקדות בצמצום החוב

שילה יודע כי יהיה עליו להתאים את עצמו למצב החדש שנוצר. "אנחנו יכולים להמשיך לרצות לגדול באותו קצב כמו בעבר, אך מנגד, קהל הלקוחות שלנו לא צומח בקצב הזה. אנחנו חייבים להתאים את עצמנו אליהם.

"אנחנו יוצאים מנקודת הנחה ש־2009 תהיה שנה קשה, אבל ב־2010 כבר נחזור לפעילות רגילה. אמנם, אם התוכניות של הממשלה להגדיל את ההשקעה בתשתיות בארץ ייצאו אל הפועל אנחנו עתידים להרוויח, אולם בינתיים אנחנו מתאימים את עצמנו למצב הקיים".

ההתאמות שעליהן מדבר שילה כללו בחודשים האחרונים פיטורי 15% מבין 550 עובדי החברה וקיצוצי שכר לעובדים הבכירים. כל הוצאות החברה נבדקו בדקדקנות, וכדי לחסוך קוצץ גם צי המשאיות ב־20%, צומצמו הוצאות המחשוב, הטלפוניה והמזון, ובחלק מהמקומות גם קוצצו משמרות של עובדים.

בינתיים החברה ממקדת את המאמצים בצמצום החוב הפיננסי (שעמד על 841 מיליון שקל בספטמבר 2008) ובחיזוק תזרים המזומנים (100 מיליון שקל בסוף הרבעון השלישי). מבחינת התחייבויותיה - החברה פרעה איגרות חוב פרטיות לא סחירות רק לפני שבועיים. "אין חשש בנוגע לתשלומי הריבית של האג"ח שלנו, שכן ב־15 השנים האחרונות שמרנו על נזילות גבוהה מאוד. חשבנו שהמשקיעים ירצו למכור לנו בחזרה את האג"ח,
אבל התברר שלא".

במקביל, מספר שילה, החברה מנהלת מדיניות זהירה מול לקוחותיה. "ברור לנו שללקוחות שלנו קשה היום מבחינת הביקושים ומצבם הפיננסי, לכן אנחנו מאוד נזהרים - אנו מדירים את רגלינו מלקוחות שעלולים להיתקל בבעיות".

ומה לגבי הפעילות בארה"ב? האם היא נפגעה?
"ההאטה אולי תפגע בפעילות בארה"ב, אבל בסך הכל אנו נחשבים לספקים קטנים בשוק הזה, ויש לנו לאן לגדול שם, גם היום. תוך זמן קצר הגדלנו את בסיס הלקוחות שלנו פי שלושה, מה שרק מראה איזה פוטנציאל אדיר טמון בשוק האמריקאי גם בתקופה של האטה".